Utfordringene i WRC
World Rally Championship er topp nivået for rally mesterskap. Utøverne kommer til å kjøre igjennom forskjellige terreng og være forberedt på all slags vær, for å bli kronet til vinner av WRC i November. Det er en veldig intens konkurranse, som inneholder krasjer, og mye usikkerhet. Ulikt fra Rally på bane, må sjåførene i WRC takle skiftende kjøreforhold, farlig vær og dyr. Det er dette som holder fansen og tilskuerne interesserte. Riktige Dekk valg er en viktig del. Dette betyr at Teamet står klart med 62 forskjellige dekk typer per bil. Dette inkludere myke, normale og harde dekk. Rally involverer både kjøreren og kartleseren som møter livstruende situasjoner når de kjører i over 200 km/t igjennom tjukk skog, snø og ørken. Hvert hjørne er forskjellig og føreren ser alltid etter den raskeste veien for å kjøre inn på en bedre tid. Mesterskapet varer et helt år, og det kjøres 13 runder som varer fra Januar til November. Hver runde blir holdt i forskjellige land. Rally Sverige og Norge er det snø førerne har som utfordring, og de bruker som regel piggdekk, fordi konkurransen arrangeres om vinteren. Rally Wales er det mye grått vær, med mye gjørme og regn som lager kjøreforholdene vanskelig å forutse. Bilene, kjørerne og teamene må være klar for skiftende temperaturer fra 50 celsius og helt ned til -30 celsius. Det er ingen klimaanlegg eller varme som kommer fra motoren. Den eneste ventilasjonen førerne har, kommer igjennom vinduene.
Hver runde er delt opp i forskjellige seksjoner, der vei og stier har blitt sperret for konkurransen. Bilene begynner å kjøre på forskjellige tidspunkt, sånn at ingen biler kjører direkte mot hverandre, som de gjør på bane. Det er sjeldent at utøverne kjører forbi hverandre, vanligvis gjør de det hvis motoren har streika eller at bilen har krasja. Det er vanligvis mellom 15 og 20 stadier i hver runde. Disse stadiene kan være opptil 25 kilometer lange. Hjerterytmen til en rallysjåfør kan komme opptil 178 slag per minutt, under en konkurranse.
Bilene
Rally bilene er ikke billige. Sponsorenes penger blir fort brukt på veiene i WRC. Vraker du bilen kan hver enkel bil koste rundt € 500 000. Og det er bare for bilen, så ikke glem at man også trenger penger til å dekke reservedeler, dekk og bensin. Hvis du har lyst på din egen rallybil kan du få lån på dagen her. Bilene som blir brukt i WRC er lettere og mer kraftigere, også endel sikrere enn bilene du ellers for kjøpt hos en bilforhandler. Strenge regler begrenser kraften på bilene og det blir tatt i bruk veltebur og sikkerhetsbelter som sikrer hele kroppen. Det maksimale støy nivået fra hver bil må ligge på maks 103 desibel.