Rallycross med elbiler

I år ble verdens første VM i rallycross med helelektriske biler avholdt. Og det kunne jo ikke skje noe annet sted enn i Norge — selve elbil-landet — nærmere bestemt i Hell i Stjørdal.

Elbiler i rask fremgang

Elbiler blir stadig mer populært i Norge. Og etter hvert som det blir bedre rekkevidde og elbil lader raskere, vil det bli flere som får elbil som husholdningens hovedbil.

Hos Tibber får du elbil lader fra markedets ledende produsenter av smarte ladebokser. Disse boksene kan styres fra mobilen og har en smartfunksjon der din elbil lader når strømmen er billigst.

I appen kan du se hvor mye du har ladet for og batteristatusen til bilen. Har du på smartlading vil du også se når bilen skal starte ladingen.

Helelektrisk rallycross

Noen er nok litt skeptiske til elbiler i rallycross. For vi må jo være enige om at støy er en del av hele opplevelsen. Det vil man selvfølgelig ikke få når det er elbiler som står på startstreken.

Derimot er vi inne i en ny tid, der vi hele tiden snakker om det grønne skiftet. Da kan vi nok ikke tviholde på bensinbilene, bare fordi vi liker støyen.

Bilene er utviklet gjennom et samarbeid mellom det internasjonale bilsportforbundet, Rallycross Promoter GmbH og Keiser Electric i Østerrike. Bilene kommer med tvillingmotorer på 500kW. Til sammen vil dette gi 680 HK.

Krever mye ladekapasitet

Når man skal ha elbil-rally, må man naturligvis også ha ladestasjoner. Til VM på hell kom det containere med batteripakker som var fulladet. Under arrangementet ble det benyttet lokal energi, samt solceller.

Svensk seier

Det ble dobbelt svensk i verdens første World RX 1 electric, med Johan Kristofferson og Timmy Hansen på henholdsvis første og andre plass. På tredjeplass kom norske Ole Christian Veiby.

Norsk rallyhistorie

Rally har en lang og sterk tradisjon i Norge og vi har hevdet oss i toppen hele veien. Denne formen for motorsport kjøres på en fast, lukket bane som enten er har asfalt- eller grusunderlag.

Bilene som brukes er modifiserte og bygd om, både for å tåle harde påkjenninger, men også for å gi best mulig ytelse. Rallycross har sterkest tradisjon i de nordiske landene, men vi ser at flere og flere land kommer etter.

Rallycross-løp

Et rallycrossløp består av fire innledende omganger. Til slutt er det en finale der den som kommer først inn i mål er vinneren.

Førerne deles opp i heat i de innledende omgangene og hvert heat har maksimalt fem førere. Tiden man får i heatet er avgjørende for hvilken plassering man får og vil til slutt avgjøre hvilket startspor føreren får i finalen.

Det er litt ulike regler for norgesmesterskap og verdensmesterskap, men lengden på banen skal for begge være minimum 800 meter og maksimum 2.000 meter. Bredden skal være mellom 10 og 16 meter.

Underlaget skal bestå av mellom 35 og 60 prosent betong, asfalt eller lignende, mens resten kan bestå av både gress, jord, grus og sand.

Leave a Comment