Det er nok bare en utfordrer til Mr.English (Petter Solberg, vel å merke) som både har karakter og ferdighetene til å backe det opp. Vi snakker selvfølgelig om Mr Martin Schanche. Til tross for å ha gjort imponerende mye for rallysporten i seg selv, så har Herr Schanche klatret opp og blitt en politisk figur for FRP.
Litt om mannen selv
Schanche (også kjent som Mr Rallycross) ble født i Trondheim i 1945, og har tidligere vært utrolig prominent i rally miljøet. Det er godt kjent at han kom sent inn i rally miljøet, da han som i den unge alder av 27 hadde sitt første ritt. Det er mange som sier at han måtte ta et forbrukslån for å starte rallykarrieren sin, men dette er kun spekulasjoner. Det er også ikke noen hemmelighet at han kjørte som en villmann og fikk derfor kallenavnet Villmannen fra Tana på grunn av sin dristige kjørestil. Han endte sin karriere som sjåfør i 2001, men har holdt på med forskjellige ting innenfor rallysporten som ingeniør siden den gang.
Politisk karriere
De fleste vet nok at Martin Schanche har vært et prominent medlem i FRP siden ung alder, og har i de siste årene blitt mer og mer involvert i norsk politikk som en hissig og liten sinnatagg som alltid har noen spesielle ordtak og sammenligninger å by på. Da han i 2008 braket sammen med en politisk rival ved navn Torgeir Michaelsen som etter å ha kalt Schanche feig etter en skoledebatt der mannen selv gikk uten å fullføre. Schanche smekket til han over kjeften og sa at om han ikke passer seg, så får han ei til. Som Schanche selv sa, så var denne skoledebatten «organisert som en fyllefest i et Irsk bryggeri».
Hva bedriver Schanche med nå, i 2018?
Martin Schanche er fortsatt veldig inne i norsk politikk og fortsetter der å være sitt gode gamle jeg som alltid har en lur og småfrekk kommentar til andre. Men denne rally legenden har ikke gitt slipp på sin lidenskap. Han fortsetter fremdeles å virke som ingeniør for mange innenfor motorsporten, mens han samtidig har sitt eget firma som heter Martin Motor som ligger i Drøbak. Der kan han bruke sitt navn og sitt sagn til å få firmaet til å gå rundt. Hovedbedriften hans der er å lage forbrenningsmotorer til de som skulle måtte trenge det i drøbak. Siden han begynner å dra skikkelig på årene, så er det tvilsomt at vi får se han i en rallysituasjon som sjåfør igjen. Men hvem vet? Denne sterke lille karen har overrasket oss med så mye mer tidligere, så alt er mulig. Det hadde virkelig vært noe å se Mr Rallycross i sitt rette element igjen.